You are here: Home / event manažment / Sponzoring podujatí. Ako zohnať sponzora
Sponzoring podujatí. Ako zohnať sponzora

Sponzoring podujatí. Ako zohnať sponzora

Pred časom mi prišiel e-mail, v ktorom ma študentka Katedry marketingovej komunikácie FiF UK požiadala o pomoc a radu ohľadne sponzoringu podujatia, ktoré so spolužiakmi plánovala. To ma priviedlo na nápad, že niečo o sponzoringu napíšem aj na blogu. Moja prvá rada znie:

Je lepšie mať dvoch – troch významných sponzorov, než desiatky malých partnerov. Aj váš čas sú peniaze.

 

Sponzoring podujatí

Väčšina veľkých spoločností má financie určené na sponzoring rôznych podujatí. Žiaľ častokrát sa tieto prostriedky prerozdeľujú v čase, kedy sa tvorí marketingový plán na nasledujúci rok.

Sponzoring vnímajú firmy ako marketingový nástroj, ktorý im umožní naraz zasiahnuť veľké množstvo účastníkov, užívateľov, či klientov. Sponzorovanie podujatí je recipročný vzťah, ktorý prináša výhody všetkým stranám. Na podujatie tak môžete získať peniaze, tovary alebo dary. Účastníci podujatia získajú informačné materiály sponzora, alebo rôzne vzorky tovarov, či reklamné predmety. Sponzor si odnáša väčšinou okamžitú znalosť značky, alebo produktov, či podporu predaja.

Vzťahy so sponzormi sú nesmierne dôležité pri organizovaní podujatí. Svojich sponzorov by ste ako organizátori podujatí mali propagovať všade, kde je to len možné. Rovnako ako sponzori podujatia propagujú váš event. K dispozícii máte nielen online prostriedky (newsletter, tlačové správy, e-mailing, web stránky, sociálne siete…), ale aj klasické offline tlačené materiály: letáky, plagáty, vstupenky, informačné bulletiny atď. Sponzoring je obojstranne prospešná vec a môže byť veľmi efektívny pri propagovaní vášho podujatia.

Sponzorský balík

Ak zháňate sponzorov, musíte pre nich pripraviť zaujímavé sponzorské balíky: iné pre exkluzívneho, alebo generálneho partnera, iné pre hlavných partnerov a iné pre mediálnych partnerov… Každý balík musí obsahovať dostatočnú protihodnotu. Vytvorte profily cieľových skupín a pripravte sponzorom na mieru šitú komunikačnú kampaň. Pouvažujte nad tým, lebo taký dvaja – traja sponzori vám vedia zabezpečiť rovnaké množstvo prostriedkov ako predaj 200 vstupeniek.

Lákadlom pre sponzorov môže byť do istej miery aj program podujatia. Tak si na ňom dajte záležať, aby ste mali k sponzorovi otvorené dvere aj o rok. Nikdy nič neplánujte len na jedno použitie, nikdy neviete, kedy sa vám v budúcnosti bude daný sponzor či dodávateľ služieb opäť “hodiť”. Teraz odbočím od témy sponzoring, ale jednajte so svojimi dodávateľmi vždy ako v rukavičkách, pretože ak sa niečo pokazí, pomôžu vám len dobré vzťahy s dodávateľmi a vaše organizačné schopnosti.

Späť k sponzorom. Musíte ponúknuť pridanú hodnotu, čo skutočne môžu za svoje peniaze získať? Voľný vstup na event je samozrejmá vec, rovnako ako aj doprava a ubytovanie. Logo na plagáte či na iných informačných materiáloch je obvykle samozrejmosť, ale to nie je to, čo je pre potenciálneho sponzora lákavé. Dokonca sú aj takí, ktorí svoje logo na paneli sponzorov nechcú vidieť a majú na to dobrý dôvod: panel sponzorov nevyzerá zaujímavo, okrem toho väčšinou nevyzerá ani vkusne – každé logo je iné: rôzne fonty, typy písma, farby…

Ak organizujete prvý ročník podujatia, nemáte sa o čo oprieť, nemáte za sebou žiadne úspešné minulé ročníky, ak nejde dokonca ani o benefičné podujatie, tak musíte ponúknuť fakt bombu. Zamyslite sa nad tým, čo máte, čo viete a čo skutočne môžete ponúknuť sponzorom. Môžu to byť napríklad aj vaše idey, nápady, vaše služby.

Odmeňte každého, kto zabezpčí sponzora

Zháňanie sponzorov je fuška a to nielen v čase globálnej krízy, preto by ste mali v prvom rade motivovať sami seba: vytvorte na sociálnych sieťach súťaž s lákavou odmenou pre každého, kto zabezpečí sponzora a s extra odmenou pre toho, kto zabezpečí generálneho partnera. Brainstormujte pri vymýšľaní odmeny, môžete uletieť, čím bláznivejší nápad, tým viac ľudí zapojíte. Ani o tom neviete a stanete sa tvorcom úspešnej engagement marketingovej kampane.

Sponzorská zmluva

Majte všetko písomne. Prísľubov od sponzorov či partnerov dostanete veľa. Očakávate slušnú finančnú podporu, ktorá sa nakoniec neuskutoční, pokiaľ to nemáte na papieri. Nie nadarmo sa hovorí, že papier nepustí. Toto sa týka aj dodávateľov, je pekné počúvať, čo všetko zabezpečia, ale bude to tak naozaj, ak to nemáte v zmluve, či v písomnej objednávke?

Na záver posledná rada: So sponzormi musíte intenzívne komunikovať počas príprav podujatia, počas samotného podujatia a aj po jeho skončení. Chcú mať prehľad o všetkom čo sa týka ich peňazí a ich efektívneho využitia…

Súvisiace články:

Rozpočet a zdroje financovania podujatia: event budgeting.

Ako znížiť náklady na podujatie.

 

About Tatiana Leporis

I am Tatiana Leporis, marketing lady, who work for Lowe GGK now. worked for JandL, UNIT (current Tempest), CD Ogilvy, Slovnaft, Creo/Young & Rubicam in the past. I am interested in everything related to marketing strategies, inbound marketing and engagement marketing.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top