You are here: Home / event manažment / Mať, či nemať. Morálna dilema tvorby rozpočtov

Mať, či nemať. Morálna dilema tvorby rozpočtov

Pracovala som v marketingu viac než desať rokov, ako na strane klienta, tak aj na strane reklamných agentúr. Robila som desiatky, stovky rozpočtov a všimla som si istú logiku, a zároveň aj nepomer v rozložení zdrojov agentúrnych príjmov.

Môžem len uvažovať nad dôvodmi: túžba získať čo najviac, čo najrýchlejšie (to je asi všadeprítomné), ale čo je horšie: na všetkom?! Nepáčilo sa mi to, ale systém ma pohltil. Šéf pochválil. A klienta som takmer vždy presvedčila, že rozpočet je OK. Nebol OK a ja som to vedela. Kto iný to mohol vedieť lepšie? To JA som tie rozpočty robila!

Za ostatné mesiace som túto viac morálnu než matematickú dilemu tvorby rozpočtov riešila s viacerými priateľmi. Myslím, že si ma nielen vypočuli, myslím, že so mnou súhlasili. Aj keď chápem, že nie každému to môže byť po vôli.

Ak vás téma event budgeting zaujíma, pozrite si aj článok Rozpočet a zdroje financovania: event budgeting.

Rozpočet, rozpočet…

  1. Je OK, keď si agentúra kalkuluje vlastné výkony, či už ako hodinové sadzby, alebo si účtuje za jednotlivé konkrétne úkony vopred dohodnuté ceny.
  2. Je OK, keď si agentúra kalkuluje províziu z priamych nákladov (outhousové položky).
  3. Ale je OK, keď robí jedno aj druhé súčasne?
  4. A je OK, keď robí ešte niečo ďalšie, pre oči klienta skryté… Keď v tichosti navyšuje priame náklady a vytvára si takto ďalší, tretí, tajný zdroj príjmov?! A nerobí to, lebo kurzové rozdiely a podobné výhovorky. Robí to zámerne. A to je absolútne nekorektné. Lebo ak by to bolo korektné, asi by nebol problém o tom klientom povedať, či? Táto možnosť nepripadá do úvahy, ak agentúra dokladuje dodávateľské ceny.

Dospela som k presvedčeniu, že stačí jeden z prvých dvoch vyššie uvedených zdrojov príjmov, nech sa rozhodnete pre ktorýkoľvek, na ten tretí zabudnite. Nie sme predsa zlodeji.

Toto nie je o potrebe sypať si popol na hlavu za rozpočty, ktoré mi klienti v minulosti schválili, takto ma to naučili a ja som bola poslušné dievča. Toto je o bezpečnejšej ceste z dlhodobého hľadiska. Mne úplne postačí, ak zarobím dnes o niečo menej, ale budem mať prácu aj zajtra a aj pozajtra (povedané čisto obrazne). Lebo časy sa zmenili, zlaté časy reklamy spred roku 2008 sú nenávratne fuč.

Ak vám tento post niečo dal, nazabúdajte, že sa týka nielen rozpočtov, ale aj mediaplánov, lebo aj s nimi vieme čarovať: GRPs sem, GRPs tam. A zo skúseností viem, že sa to vie týkať aj iných výstupov a tabuliek majúcich priamy vplyv na rozpočet, ktorý sa ide prezentovať či obhajovať.

Súvisiace články:

Rozpočet a zdroje financovanie: event budgeting.

10 tipov ako ušetriť na svadobnom rozpočte.

Editovateľný svadobný rozpočet na stiahnutie.

Ako zohnať sponzora.

About Tatiana Leporis

I am Tatiana Leporis, marketing lady, who work for Lowe GGK now. worked for JandL, UNIT (current Tempest), CD Ogilvy, Slovnaft, Creo/Young & Rubicam in the past. I am interested in everything related to marketing strategies, inbound marketing and engagement marketing.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top